Kickoff Tekstilaksjonen 2020

Hvorfor Tekstilaksjonen v/ daglig leder NF&TA Linda Refvik

Tekstilaksjonen er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, nye kleskonsepter, miljøorganisasjoner og tekstilgjenvinnere. Formålet er å samhandle om holdningsendring og praksis i overgangen til mer bærekraftig produksjon og forbruk. Målsetningen er å få tekstiler til å bli brukt dobbelt så mange ganger innen 2024, slik at tekstilene og verden får et lengre liv. Skal Norge nå de offensive målene om et klimanøytralt samfunn i 2050 må norske tekstilprodusenter og -forhandlere gjennom et grønt skifte.

Gi tekstilene dine videre! v/ Fretex og Kirkens Bymisjon  

Tekstilinnsamlere tar imot brukte tekstiler fra hele Norge. Over 30.000 tonn tekstiler doneres årlig til ideelle innsamlere der inntekten går til gode formål. Men forbrukerne er usikre på hva som kan doneres, hva som ikke hører hjemme i innsamlingsbokser og andre innleveringsordninger. Og hva med kvaliteten på det som leveres inn, må produktet være helt og rent? Norske tekstilinnsamlere ved Fretex og Kirkens Bymisjon gir oss svaret.

Hvordan få et mer bærekraftig klesforbruk? v/ forfatterne bak bøkene Lettstelt, Lettkledd og snart Lettfiks

Tone Skårdal Tobiasson og Ingun Grimstad Klepp har skrevet bøkene Lettstelt og Lettkledd, som del av en trilogi som skal gi økt kunnskap om klær og miljø, og samtidig inspirere til et bærekraftig klesforbruk. Med lite regulering, forvirrende og villedende markedsføring og et hav av dårlige klær trengs det kunnskap for å komme videre. Forfatterne vil bidra ikke bare med forskningsformidling, men også god gammeldags folkeopplysning, de tror det er et sug etter saklig informasjon og gode råd der ute.

Re-down: dun og fjær som varmer igjen og igjen v/ Kid og UFF

Gjennom tekstilretur-samarbeidet mellom Kid og UFF samler Kid inn brukte interiørtekstiler, dyner og puter. Tekstilene kan leveres i Kid-butikker og UFF-containere over hele Norge. Redown-dundyne og -dunpute er laget utelukkende av resirkulert dun og fjær. Dun er en naturlig råvare med lang levetid. Selve Redown-konseptet er en bærekraftig prosess som betyr å bruke ressursene på nytt, og så lenge som mulig, og det er en del av en sirkulær økonomi.  Det er et fantastisk eksempel på sirkularitet, hvor vi kan bidra til at dun og fjær kan varme igjen og igjen.

Reuse: turglede på utlån v/ Bergans og DNT

Gjennom utlånssamarbeidet med Bergans og utvalgte DNT-hytter, ønsker Bergans at produktene deres skal være i bruk og skape turglede for så mange som mulig. Ordningen for produktutleie gjør at flere får glede av det samme produktet, produktet blir hyppigere brukt, noe som gjør at produktets nytteverdi økes gjennom hele levetiden. DNT-hyttene opplever ofte at folk har glemt igjen eller ikke har nødvendig utstyr til fjellturen. Mange velger derfor å kjøpe seg nytt utstyr ens ærend for turen over Besseggen. Det en dårlig løsning for både lommeboka og miljøet. 

Om OsloMet Makerspace v/ dekan Carl Christian Thodesen

Som dekan for et fakultet som tilbyr høyere utdanning med et fremtidsrettet fokus på design og ansvarlig produksjon, hvor utviklingsarbeid og forskning i motefeltet står sentralt, har man en viktig rolle når man utdanner fremtidens arbeidstakere. Det er studentene som skal ut og bidra til å gjennomføre omstillingen av næringslivet i praksis. OsloMet Makerspace er en kreativ og innovativ lekeplass der man kan møtes på tvers av fagfelt, få hjelp til å ta en idé fra startfasen til en prototype, koble teori og praksis og utfolde seg kreativt

Hack tekstilene dine! v/ Ingrid Bergtun og OsloMet Makerspace – studentene

Ingrid Bergtun er influencer innen søm og redesign og utdannet lektor i matematikk. Hun håper å være til inspirasjon for deg som syr eller har lyst til å begynne å sy. I 2020 var hun med på å starte sykollektivet Fæbrik og gi ut den bestselgende boken Sy med Ingrid og Ingrid. Første gang hun sydde var i påsken 2016 og derfor har hun tro på at absolutt alle kan lære å sy! Sammen med OsloMet Makerspace-studentene deler hun syinspirasjon og syglede, og tips til hvordan du og din bedrift kan ha det gøy med og personifisere tekstiler for lengre levetid.