Om oss
Tekstilaksjonen ønsker å være et møtested for dialog mellom bedrifter og forbruker. Målet er å samhandle om holdningsendring og praksis, i overgangen til en mer bærekraftig produksjon og forbruk.
Tekstilaksjonen er initiert og drevet av nettverket Movement for Sustainable Textiles (MoST). Nettverket ble startet i 2015 som en dugnad for økt gjenbruk og gjenvinning av mote- og tekstilprodukter, samt større fokus på forlenget levetid, reparasjoner, gjenbruk, redesign og utleie.
MoST er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, miljøorganisasjoner, nye kleskonsepter og tekstilgjenvinnere.
MoST skal på sikt være Norges ledende nettverk innen bærekraftig handel og sirkulær økonomi for mote- og tekstilnæringen. Nettverket skal skape varig endring til bærekraftig produksjon og forbruk av tekstilprodukter, skape kompetanseheving internt og i felles dialog med forbrukeren.
MoST har, med Tekstilaksjonen, som overordnet mål å få tekstiler til å bli brukt dobbelt så mange ganger innen 2024, slik at tekstilene og verden får et lengre liv.
I dag er Tekstilaksjonen og nettverket MoST driftet av Norwegian Fasion & Textile Agenda (NF&TA), næringsklyngen for den norske mote- og tekstilnæringen.
Manifest
Bransje
Tekstilaksjonen skal øke kunnskap gjennom de 5 R-ene:
Reduce: Se bakover i egen verdikjede og redusere fotavtrykk
Repair: Legge til rette for reparasjoner
Reuse: Forlenge levetiden på alle tekstiler
Remake: Synliggjøre redesign og søke nye måter for bærekraftig forbruk
Recycle: Legge til rette for gjenvinning og bruk av resirkulerte materialer
Oppdrag
Bygge nettverk og øke kompetanse som bidrar til positiv endring i egen virksomhet og bakover i hele verdikjeden
Forbruker
Engasjere og oppfordre forbrukere til å bli med gjennom å:
Reduce: Ta riktige og grønne valg
Repair: Reparere der det er mulig
Reuse: Bruke lenger og gi videre
Remake: Være kreativ! Finne nye måter å bruke gamle tekstiler på redesign
Recycle: Gjenvinne gjennom alt — alltid
Oppdrag
Bidra til å utvikle nye, bærekraftige forbruksmønstre for å øke levetid, gjenbruk og gjenvinning av tekstilprodukter.
Medlemmer
Etisk Handel Norge, Fairtrade, Pierre Robert, Repairable, Kirkens Bymisjon, Fretex, IKEA, Lindex, Fjong, H&M, Framtiden i våre hender, NLM Miljø, KID Interiør, UFF Norge, NLM Gjenbruk, Helly Hansen, Bergans, Virke, Kappahl, Røde Kors Tøy og Tekstil, The Green Deal, Svanemerket, Polarn O.Pyret, NMS Gjenbruk og VOICE Norge.