Velkommen til Tekstilaksjonen!

Logotester — MoST-06.png

Kanskje det er første gangen du hører om oss, eller klikker deg inn på nettsiden; kanskje du er en fast gjenganger og gjenbruksentuasist; kanskje du er nyfrelst innenfor søm og lager egne plagg; eller kanskje du bare er nysgjerrig på hva du selv kan gjøre innenfor feltet tekstil i Norge i dag — og lurer; hva er Tekstilaksjonen for noe? 

Kort fortalt ønsker Tekstilaksjonen å være et møtested for dialog mellom bedrifter og forbruker. Målet er å samhandle om holdningsendring og praksis i overgangen til bærekraftig produksjon og forbruk innenfor tekstil. Så nå starter vi samtalen. 

Tekstilaksjonen er initiert og drevet av nettverket Movement for Sustainable Textiles (MoST). I dag er Tekstilaksjonen driftet av NF&TA, næringsklyngen for den norske mote- og tekstilnæringen, og vi har medlemmer som Helly Hansen, Etisk Handel Norge, Framtiden i våre hender, Fretex, Repairable, Bergans, Virke og Bik Bok. 

Det er en sammensatt gruppe medlemmer som alle står sammen om å finne felles løsninger på de store tekstile utfordringene vi står overfor i dag. 

I Store Norske Leksikon står det følgende om ordet aksjon: 

Aksjon betyr energisk handling, opptreden, virksom inngripen eller kamp.

Her i Tekstilaksjonen skal vi sørge for at verktøykassen for aksjon innenfor tekstilfeltet blir synliggjort for forbrukerne, og med det mener vi god og tydelig informasjon om de kompliserte prosessene som omhandler miljø, produksjon, arbeidsforhold, distribusjon og forbruk. 

På denne ressurssiden vil det bygge seg opp et arkiv av redaksjonelt innhold, deriblant nyhetsstoff, aktuelle essays, how-to-guider til egen klesproduksjon og reparasjon av allerede eksisterende klær og tekstiler, inngående info om tekstilhistorie- og tekstilprodukson, og intervjuer med aktuelle profiler — deriblant med aktører fra medlemmene våre, som tidvis må svare på ubehagelige, viktige spørsmål om hvordan de kontinuerlig jobber med bærekraft.

#takkdenergammel

Å få allerede eksisterende tekstiler til å leve lenger er ett av de viktigste klima- og miljøtiltakene vi har for å redusere den negative miljøpåvirkningen fra tekstilindustrien. Det er jo ganske enkelt. Ved å bruke tekstiler lenger, produseres færre nye tekstiler og da reduseres utslipp fra produksjon, som i dag står for opp mot 80 prosent av klimagassutslippene fra et tekstils livsløp.

For å endre handlingsmønster og adferd er vi nødt til å jobbe med utviklingen av næringen bakover i verdikjeden, samt med produksjon, pris og kvalitet på produktet. Kvalitetsprodukter og godt design har lang levetid, og aktiv forbrukeratferd sørger for at dagens produsenter blir nødt til å innarbeide denne tankegangen. Det er bra. Når man da også kjøper nytt vil kvalitet være et avgjørende kriterium.

Hvert år har Tekstilaksjonen en offisiell kampanje og i år heter den #takkdenergammel. Vi håper dette kan motivere deg til å gjenoppdage verdien i det du allerede har, og sette en begrensning på nye anskaffelser. Vi ønsker å endre oppfatning av «gammelt» fra noe stivt, ugreit og kjedelig til verdifullt. Elsket. Ønsket. Noe som gjør at vi føler oss bra. Et plagg som i lang og tro tjeneste har hjulpet oss gjennom vanskelig situasjoner, krevende øyeblikk, og holdt oss når det røynet på.

Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av å ta vare på tekstilene mine. Jeg er en av dem som pusser sko og bruker skojern, til og med i joggesko, for at passformen skal holde. Jeg stryker til og med sengetøyet mitt for å etterlikne den «nye» følelsen, presser bukser og leverer på rens.

Som alle andre forhold man har i livet trenger tekstiler litt tid, omtanke og kjærlighet. Noen tekstiler har behov for litt enkel reparasjon, mens andre trenger en god rens. Og det er alltid verdt det. Oppsummeringvis har jeg erfart at det ligger forbausende stor verdi i å ta vare på tekstilene man omgås med, både i klesskap og hjemmet for øvrig. Først da kjenner man på ekte eierskap.

Hilsen Linda

Prosjektleder i MoST og Tekstilaksjonen

 
328380.jpg