Tekstilaksjonen 2020

Elsk tekstilene dine!

Kick Off tirsdag 20. oktober · Webinar onsdag 21. oktober · Boss Talk torsdag 22. oktober

Målet med aksjonsuka er å fremme hvordan tekstilindustrien, utdanningsinstitusjonene og forbrukerne kan samhandle om holdningsendring og praksis i overgangen til mer bærekraftig produksjon og forbruk i tekstilindustrien.

Program

Kick Off — tirsdag 20. oktober,
OsloMet P52- studenthallen

Kl. 09.00—09.15     

Hvorfor Tekstilaksjonen v/ daglig leder NF&TA Linda Refvik

Tekstilaksjonen er et unikt og tverrfaglig samarbeid mellom aktører innen norsk mote- og tekstilbransje, nye kleskonsepter, miljøorganisasjoner og tekstilgjenvinnere. Formålet er å samhandle om holdningsendring og praksis i overgangen til mer bærekraftig produksjon og forbruk. Målsetningen er å få tekstiler til å bli brukt dobbelt så mange ganger innen 2024, slik at tekstilene og verden får et lengre liv. Skal Norge nå de offensive målene om et klimanøytralt samfunn i 2050 må norske tekstilprodusenter og -forhandlere gjennom et grønt skifte.

Kl. 09.15—09.50 

Tekstilaksjonen: Bærekraftige holdninger og handlinger 2020. Forbrukerundersøkelsen v/ kreativ leder og partner Opinion Ole Petter Nyhaug

På vegne av Tekstilaksjonen har Opinion gjennomført en spørreundersøkelse om hvilke holdninger forbrukeren har til bransjen og bærekraft. 8 av 10 sier de ikke har hørt om noe bærekraftinitiativ fra motebransjen. Har bransjen sviktet? 80 prosent sier de er villig til å endre atferd og livsstil for å bli mer bærekraftig og 45 prosent sier de er villig til å endre atferd selv om det kan gi ulemper. Hvordan forbrukerne orienterer seg om hva som er bærekraftige alternativer og hva som er nordmenns «favoritt-tiltak» innen bærekraft får dere høre mer om her! 

Kl. 09.50—10.05             

Gi tekstilene dine videre! v/ Fretex og Kirkens Bymisjon  

Tekstilinnsamlere tar imot brukte tekstiler fra hele Norge. Over 30.000 tonn tekstiler doneres årlig til ideelle innsamlere der inntekten går til gode formål. Men forbrukerne er usikre på hva som kan doneres, hva som ikke hører hjemme i innsamlingsbokser og andre innleveringsordninger. Og hva med kvaliteten på det som leveres inn, må produktet være helt og rent? Norske tekstilinnsamlere ved Fretex og Kirkens Bymisjon gir oss svaret.

Kl. 10.05—10.20              

Hvordan få et mer bærekraftig klesforbruk? v/ forfatterne bak bøkene Lettstelt, Lettkledd og snart Lettfiks 

Tone Skårdal Tobiasson og Ingun Grimstad Klepp har skrevet bøkene Lettstelt og Lettkledd, som del av en trilogi som skal gi økt kunnskap om klær og miljø, og samtidig inspirere til et bærekraftig klesforbruk. Med lite regulering, forvirrende og villedende markedsføring og et hav av dårlige klær trengs det kunnskap for å komme videre. Forfatterne vil bidra ikke bare med forskningsformidling, men også god gammeldags folkeopplysning, de tror det er et sug etter saklig informasjon og gode råd der ute.

Kl. 10.20—10.40 · Pause

Kl. 10.40—10.50               

Re-down: dun og fjær som varmer igjen og igjen v/ Kid og UFF

Gjennom tekstilretur-samarbeidet mellom Kid og UFF samler Kid inn brukte interiørtekstiler, dyner og puter. Tekstilene kan leveres i Kid-butikker og UFF-containere over hele Norge. Redown-dundyne og -dunpute er laget utelukkende av resirkulert dun og fjær. Dun er en naturlig råvare med lang levetid. Selve Redown-konseptet er en bærekraftig prosess som betyr å bruke ressursene på nytt, og så lenge som mulig, og det er en del av en sirkulær økonomi.  Det er et fantastisk eksempel på sirkularitet, hvor vi kan bidra til at dun og fjær kan varme igjen og igjen. 

Kl. 10.50—11.00             

Reuse: turglede på utlån v/ Bergans og DNT

Gjennom utlånssamarbeidet med Bergans og utvalgte DNT-hytter, ønsker Bergans at produktene deres skal være i bruk og skape turglede for så mange som mulig. Ordningen for produktutleie gjør at flere får glede av det samme produktet, produktet blir hyppigere brukt, noe som gjør at produktets nytteverdi økes gjennom hele levetiden. DNT-hyttene opplever ofte at folk har glemt igjen eller ikke har nødvendig utstyr til fjellturen. Mange velger derfor å kjøpe seg nytt utstyr ens ærend for turen over Besseggen. Det en dårlig løsning for både lommeboka og miljøet. 

Kl. 11.00—11.10              

Om OsloMet Makerspace v/ dekan Carl Christian Thodesen

Som dekan for et fakultet som tilbyr høyere utdanning med et fremtidsrettet fokus på design og ansvarlig produksjon, hvor utviklingsarbeid og forskning i motefeltet står sentralt, har man en viktig rolle når man utdanner fremtidens arbeidstakere. Det er studentene som skal ut og bidra til å gjennomføre omstillingen av næringslivet i praksis. OsloMet Makerspace er en kreativ og innovativ lekeplass der man kan møtes på tvers av fagfelt, få hjelp til å ta en idé fra startfasen til en prototype, koble teori og praksis og utfolde seg kreativt.   

Kl. 11.10—11.30              

Hack tekstilene dine! v/ Ingrid Bergtun og OsloMet Makerspace – studentene

Ingrid Bergtun er influencer innen søm og redesign og utdannet lektor i matematikk. Hun håper å være til inspirasjon for deg som syr eller har lyst til å begynne å sy. I 2020 var hun med på å starte sykollektivet Fæbrik og gi ut den bestselgende boken Sy med Ingrid og Ingrid. Første gang hun sydde var i påsken 2016 og derfor har hun tro på at absolutt alle kan lære å sy! Sammen med OsloMet Makerspace-studentene deler hun syinspirasjon og syglede, og tips til hvordan du og din bedrift kan ha det gøy med og personifisere tekstiler for lengre levetid.

Elsk tekstilene dine!

Tekstilaksjonen x OsloMet

For å motivere deg til å elske tekstilene dine og leke med det du allerede har, inviterer vi til Elsk tekstilene dine! Her kan du blant annet lære mer om dekorativ reparasjon inspirert av kintsugi, du kan laserkutte egne knapper eller brodere rett på plagget hos OsloMet Makerspace.

 OsloMet Makerspace er en kreativ og innovativ lekeplass der man kan møtes på tvers av fagfelt. Her får du hjelp til å ta en idé fra startfasen til en prototype, koble teori og praksis og utfolde deg! Under Tekstilaksjonen deler  OsloMet Makerspace-studentene syinspirasjon og syglede, og tips til hvordan du kan ha det gøy med, og personifisere tekstiler for lengre levetid. 

Webinar onsdag 21. oktober — En sirkulær tidsalder i anmarsj
12.00-13.00

2*xV_S5RTfbr0fG7EYULQLgg.jpeg

Tom Savigar (moderator)

Grunnlegger av konsulentfirmaet Avansere og medeier i The Future Laboratory

 

Connor Hill - without company logo[1].jpg

Connor Hill (paneldeltaker)

Circularity Leadership Coach og konsulent hos Connor Hill Co.

saraparis.jpg

Sara Eriksson (paneldeltaker)

Circular Business development, sustainability dept. hos H&M Group

 

Pandemien har ført med seg et skred av økt bevissthet hos forbrukerne, tydelige tilbakemeldinger til brands, og satt fart i arbeidet med lovreguleringer for en varig endring i industrien.     

Usikre tider inspirerer gjerne til opprør, og de etablerte blir tvunget til å enten tilpasse seg eller gå med i dragsuget. Overlevelse i markedet betyr nå å skape suksess gjennom å skape et nytt og mer kraftfullt liv til folket, planeten og økonomien – gjennom en ansvarlig og lukket verdikjede, også kjent som sirkularitet.

Vet du hva som skal til for å bli profitabel som en sirkulær aktør? Tiltrekker du deg forbrukerne som ønsker å handle hos merkevarer som står for noe større og som tilbyr en sirkulær livsstil? Er du i stand til å overleve på kort sikt, samtidig som du endrer til en sirkulær modell? Kan du se hva den "transformerende avkastning på investeringen" (TROI) er ved å bli fullstendig sirkulær?   

Bli med når vi sier velkommen til bransjepionerer som leder an i å få sirkulære forretningsmodeller til å fungere for alle interessenter.

Webinaret vil foregå på engelsk og bli moderert av Tom Savigar, grunnlegger av konsulentfirmaet Avansere AS og medeier i The Future Laboratory, et av verdens mest anerkjente konsulentbyråer innen forbrukerinnsikt og trendanalyse.

 

Boss talk torsdag 22. oktober — Ledelse i en sirkulær tidsalder
17.00-19.00

ThinaSaltvedt.jpeg

 Thina Saltvedt, sjefsanalytiker i avdelingen for Bærekraftig Finans i Nordea

 
Jan_Tore_jensen.jpg

Jan Tore Jensen, Administrerende direktør i Bergans

tine-hammernes-leopold.jpg

Tine Hammernes Leopold, Administrerende direktør i Pierre Robert

 
Gisle_Pressebilder2018-ChristofferKrook-23.jpeg

Gisle Mariani Mardal, Leder for innovasjon og utvikling i NF&TA

 
 

Kl. 17.00—17.10             

Hvorfor MoST (Movement for Sustainable Textile) v/ daglig leder i NF&TA Linda Refvik

Kl. 17.10—17.30             

En sirkulær tidsalder i anmarsj v/ Tom Savigar, fremtidsguide og deleier i The Future Laboratory, et av verdens mest anerkjente konsulentbyråer innen forbrukerinnsikt og trendanalyse

Kl. 17.30—18.10             

BOSS TALK. Samtale moderert av Thina Saltvedt, sjefanalytiker i avdelingen for Bærekraftig Finans i Nordea.

Hvordan leder man selskaper som skal gå i fra en lineær til en sirkulær økonomi? Hvordan møter norske merkevarer de kommende produsentansvarskravene fra EU? Og hvilke statlige verktøy og insentiver trenger tekstilindustrien for å kunne omstille seg raskest mulig?

Boss Talk vil foregå på norsk og med oss for å diskutere disse spørsmålene har vi administrerende direktør i Pierre Robert Tine Hammernes Leopold, administrerende direktør i Bergans Jan Tore Jensen og leder for innovasjon og utvikling i NF&TA Gisle Mariani Mardal.

Kl. 18.10—18.15            

Oppsummering v/ daglig leder i NF&TA Linda Refvik

Kl. 18.15—19.00            

Mingling